Gruppschema

Tabata-intervaller

Tabata-intervaller är ett utmärkt sätt att träna om du snabbt vill komma i form på ett effektivt sätt

Tabata är en form av H.I.T. (High Intensity Training) och kommer från den japanska forskaren Dr. Izumi Tabata. Tabata-intervaller kan ge goda, fysiska resultat på minimalt med tid!

Tabata-intervaller som träningsform går ut på att köra korta intensiva intervaller på 20 sekunder, som följs av 10 sekunders vila. Intervallerna upprepas åtta gånger. Det gör att varje set är omkring fyra minuter. Efter cirka två minuters vila upprepas setet på antingen samma övning eller en ny sådan. Du räknar alltså sekunder, inte antal "situps" du hinner att göra.

På gym är det vanligt att de som använder sig av tabata-intervaller använder dem på maskiner som exempelvis roddmaskiner, cyklar och crosstrainer. Men det som gör tabata-intervallerna så bra är att det är lika fördelaktig med kroppsövningar som squats, burpies, armhävningar och situps. I stort sett kan du blanda dina övningar hur du vill, men vanligast är att hålla sig till en övning per set.

Tabata på HTA/Kockum Fritid

  • Effektivt
  • Roligt sätt att bränna kalorier
  • Enkelt
  • Lätt att lära sig
  • Tar kort tid

Passbeskrivning

Styrka 

Kondition 

Smidighet 

Mentalt 

Sofia säger

”Ett pass för den som vill ha komplett styrka och smidighet, men på kort tid. Du blir både stark och explosiv när du kör Tabata-intervaller, samtidigt som du får en bra kondition!”