Gruppschema

Blogg

Kategori

Arkiv

Taggar

12

Därför ska du hålla koll på pulsen när du tränar

posted on

Pulsmätare är en teknisk finess som är kul att använda men framför allt ger den dig en tydlig fingervisning på hur din kropp svarar på den valda träningen. Genom att mäta din puls får du en ökad förståelse för din kropp och hur den agerar i vissa situationer. Är du på väg att bli sjuk kan pulsen vara ovanligt hög och då vet du att du kanske ska ta det lite lugnare. Om den däremot håller sig låg vet du att du kan köra på lite extra.

Några tips kan vara

Mät din puls ofta så får du en bra bild
Då lär du dig hur din kropp fungerar vid olika typer av träning.
Ett vanligt misstag kan vara att du inte varierar i ansträngning under ett pass. Våga utmana dig!
Med pulsmätaren kan du hitta rätt nivå i varje del av passet och på så sätt få ut maximalt av din träning. 

Det blir även tydliga mål som du kan sträva efter. 

Ett första steg är att ta reda på din max-puls. Max-puls är det antal slag ditt hjärta slår vid ett maximalt arbete och det varierar från person till person. Men bra att veta är att max-pulsen sänks med åldern.

Ett sätt är att ta värdet 220 slag minus din ålder.

Är du 50 år räknar du alltså 220 – 50 = 170.
Men 220 slag är bara ett antagande.
Det skiljer sig från person till person.
Värdet kan variera från +25 slag till – 25 slag.

Olika puls-zoner

Dessa zonerna grundar sig på procent av din max-puls och ger en fingervisning hur du vill lägga upp din träning. 

Här följer ett exempel:

Du vill springa långt, lugnt och länge (över 2 timmar).
Då bör du hålla dig inom den puls-zon som ligger mellan 60 – 70 procent av din max-puls.
Är du då 50 år ska din puls hålla sig mellan 102 – 119 slag per minut.
0,6 x 170 och 0,7 x 170.
Vill du utveckla din kondition med att köra intervall?
Då bör du komma upp i nivåer som ligger runt 90 procent av din max-puls.

Den senaste pulsträningen

Under 2017 hittade pulsträningen nya användningsområden. Nästa generations gruppträningspass utgår just från pulsträning. Det innebär HIIT-pass med maskiner och utrustning av olika slag och en rik variation av övningar som ska genomföras under ett och samma pass.
Se exempelvis Technogym Teambeats

Få full koll med Technogym Teambeats

Som vi tidigare nämnt är pulsen en utmärkt indikator på hur hårt du kan träna. Men den nya tekniken kommer du att kunna bevaka din puls under hela passet och samla in din data för senare analys och på så sätt få bättre koll på din träning. Genom detta kommer du lära dig mer om pulsträning och vad det kan göra för din träning. Du får data att analysera för att optimera din träning och på så sätt motivera dig till att träna hårt när det krävs och fortsätta med dina goda vanor. Bli bättre på att exempelvis identifiera överträning, mm. Du får också ett kvitto på hur intensivt du tränar och kan följa din egen utveckling mot bättre form (kondition) i faktiska siffror istället för endast känsla och då får en ökad förståelse för hur olika träningsformer påverkar dig. 

Fråga gärna någon i vår personal om du vill ha tips och råd kring pulsträning. 

Postad i: Träning, Pass | Taggar: | Kommentarer (0) | Visningar: (920)

Posta en kommentar