Gruppschema

Blogg

Kategori

Arkiv

Taggar

18

Så optimerar du sommarträningen

posted on

När du går på långledig semester och släpper på rutinerna så blir det ofta mindre träning och mer onyttigheter. Ofta tappar du både din fysiska och mentala form som du fram t o m ledigheten lagt tid och kraft på med goda resultat. Låt inte semestern spoliera det.

En genomtänkt plan för hur du ska förhålla dig till träning och kost under semestern hjälper. Här är fem tips från oss:

  1. Sätt krav på träning på en rimlig nivå.
    Troligen blir det inte på semestern du sätter träningsrekorden. Gör en uppskattning av hur mycket tid du kan lägga på träningen och planera utifrån det.  Är det varmt, så kanske det är bättre att träna morgon eller kväll när det är svalare.
  2. Aktivt umgänge
    Tänk inte att träning måste vara på ett visst sätt, utan kombinera istället träning med umgänge med nära och kära. Såsom fotboll med barnen, powerwalk med din partner och cykelutflykt med vännerna. All aktivitet räknas.
  3. Njut i rätt sammanhang
    Varför ge dig själv ångest genom att stoppa i dig en massa skräpmat? Försök att inte helt släppa att äta balanserat och nyttigt.  Välj istället tillfällen när du unnar dig och njut riktigt av dem. Om du ska välja - vill du äta din glass på macken i bensinångor eller på stranden i solen? Vilket skulle du njuta mest av?
  4. Undvik flytande kalorier
    För många är sommar och semester något som det ska sättas guldkant på. Gärna med god mat och god dryck. De flesta har bra koll på kalorier i mat, men sämre på kalorierna i dryck. Saft, läsk, cappuccino, islatte, öl och drinkar innehåller alla en hel del kalorier och för stor konsumtion motverkar den hälsosamma livsstil som du eftersträvar.
  5. Tanke = handling
    Som en känd reklamslogan - bara gör det. Ofta lägger vi ner mer tid på att tänka på saker vi borde göra, än på att faktiskt göra dem. Riv av ditt träningspass, och sedan kan du släppa det. Kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av.

Behöver du hjälp eller stöd är du alltid välkommen att kontakta en av våra personliga tränare. Tillsammans med dem kan du lägga en individuell plan för optimal sommarträning. 

Postad i: Träning, Mat & Kost | Taggar: | Kommentarer (0) | Visningar: (83)

Posta en kommentar