Gruppschema

Blogg

Kategori

Arkiv

Taggar

17

Drick rätt vid träning i sommar

posted on

Sommaren kom redan för någon månad sedan och termometern har visat höga temperaturer senaste tiden. Härligt tycker nog de flesta, men vi som gillar att träna måste tänka lite annorlunda.

Varma sommardagar gör att man kanske vill undvika att träna mitt på dagen när solen står som högst för då går det åt mycket energi och man kan tappa mycket vätska. Under varma perioder är det viktigt att dricka rätt före, under och efter träningspasset. För heta sommardagar kan även den som inte tränar snabbt tappa vätskebalansen och den som tränar måste vara mycket vaksam på kroppens signaler. Nedan ger vi lite tips på vad du bör tänka på.

Varför är vätska viktigt för kroppen?

  • Den fungerar som transportmedel då den bär runt blod, syre, hormoner och näringsämnen till kroppens vävnader samt överskotts- och slaggprodukter från celler till njurar och levern. T.ex. är det därför man ofta dricker efter en massage.
  • En stor del av vår kroppssammansättning då den utgör ca 65% av kroppsvikten.
  • Fungerar som stötdämpare i t.ex. ryggraden och hjärnan samt som smörjmedel i leder och vävnader.
  • Reglerar kroppstemperaturen vilket innebär svettning när kroppen blir varm.

Att tänka på innan träning

2 timmar innan träning kan du dricka ca en halv liter vatten så att kroppens celler kan ta upp det den har behov av samt kissa ut överflödet. Ca en kvart innan träningen kan du dricka 1-2 dl vätska (sportdryck om du ska sysselsätta dig med högintensiv träning). Visste du att njurarna går ner i viloläge när du är fysiskt aktiv och du därför sällan blir kissnödig under ett träningspass?

Att tänka på under träning

Under ett träningspass bör man dricka var 10:e till 20:e minut. Hur mycket beror helt på hur mycket du svettas. I en vanlig inomhusmiljö och i motionstempo kan vätskeförbrukningen ligga mellan 0.9 och 2.1 liter i timmen. För elitaktiva är samma siffra 1.5-2.5 liter i timmen. Det är viktigt att dricka under träningspasset då det säkerställer kroppens funktioner och minskar risken för krampkänning. Prova dig fram och drick hellre små mängder ofta än mycket samtidigt. Om du verkligen tränar hårt när det är varmt kan det vara klokt att fråga någon professionell kring eventuella sportdrycker som skulle kunna passa.

Att tänka på efter träning

Efter träningen handlar det mycket om att återställa vätskebalansen då kroppen fortsätter att förbruka mer vätska än vanligt. Generellt brukar man säga att hälften av vätskeförlusten dricker man under träningspasset och resten efteråt. Det är viktigt att återfå en bra vätskebalans för att kroppen ska återhämta sig på rätt sätt. Drycker med natrium gör att du behåller vätskan i kroppen.

En viktig tumregel är att lyssna på kroppen och lära sig dess signaler. Är du osäker kan du fråga någon av våra personliga tränare som är duktiga på kost och träning.

Postad i: Träning, Mat & Kost | Taggar: | Kommentarer (0) | Visningar: (379)

Posta en kommentar