Gruppschema

Blogg

Kategori

Arkiv

Taggar

13

Så hjälper träning mot ångest och depression

posted on

Många har väl upplevt hur ett träningspass tillfälligt dämpar känslor av oro och nedstämdhet. Men forskning visar att träning inte bara lindrar för stunden utan även förbättrar den mentala hälsan på lång sikt.

Träning hjälper dig att må bra direkt...

Det finns två anledningar till att man känner sig mer uppåt efter ett träningspass. För det första frigörs endorfiner, 'lyckohormoner', vid fysisk aktivitet. För det andra bryts negativa tankemönster. När man är nedstämd är det lätt att hjärnan fastnar i en spiral av oroliga tankar. Träning innebär en positiv distraktion som ger hjärnan chans att byta spår. Ju mer man måste fokusera på sin kropp desto bättre – därför är det extra bra med utmanande träningsformer som aktiverar hela kroppen. Exempel på sådan träning är simning, klättring och dans.

... och på lång sikt!

Mer förvånande är kanske att regelbunden träning kan ge långsiktiga förändringar av hjärnan. Fysisk aktivitet tycks ha en positiv effekt på hippocampus, en del av hjärnan som är viktig för psykiskt välbefinnande. Mental ohälsa som trauma, depression och missbruk kan få hippocampus att krympa - men den har också egenskapen att den kan repareras. Fysisk aktivitet hjälper hippocampus att växa genom att bidra till tillväxten av neuroner i just det området.

Hur mycket träning behövs?

Träning är ingen 'quick fix' för långvarig depression och ångest. För att uppnå stabila effekter krävs att man tränar 3-5 pass i veckan, minst 10-12 veckor i sträck. Passen ska vara 45-60 minuter långa och kan bestå av konditionsträning eller styrketräning. Ofta går det att se en förbättring efter fyra veckor. 

Läs mer: Why Exercise Is So Essential for Mental Health (Psychology Today)

Postad i: Träning | Taggar: | Kommentarer (0) | Visningar: (241)

Posta en kommentar