Gruppschema

Blogg

Kategori

Arkiv

Taggar

22

5 anledningar till att styrketräning förbättrar din ålderdom

posted on

Alla vill nog åldras i så låg takt som möjligt. Tyvärr är detta en gåta som ingen lyckats lösa ännu, men det finns absolut saker man kan göra för att behålla vitaliteten i kroppen. Styrketräning är en av dessa. Många studier visar på positiva effekter i relationen mellan åldrande och kroppshälsa. En annan bra nyhet är att det aldrig heller är för sent. Hur gammal du än är så kan musklerna utvecklas och bygga på styrka. Nedan presenterar vi fem anledningar till varför styrketräning kan förbättra din ålderdom. Tänk på att se varje dag som en möjlighet att förlänga ett liv med en frisk kropp. 

1. Träning behövs för att bibehålla musklerna när du blir äldre

Muskelmassan blir mindre med åldern eftersom produktionen av testosteron minskar. Utan träning minskar musklerna i genomsnitt med 3-8% per decennium. Styrketräning behövs för att du ska kunna bibehålla muskelmassan.

2. Ämnesomsättningen förbättras

Större muskelmassa ger bättre ämnesomsättning. 1 kg extra muskler = 100 extra kalorier som förbränns per dag.

3. Styrketräning förebygger fallskador

Fallolyckor är farligare för äldre människor eftersom de ofta har ett skörare skelett och sämre reaktionsförmåga. Styrketräning motverkar benskörhet, och håller även snabba muskler i form.

4. Starka senor

Med åldern förändras senvävnaden och styrketräning är ett måste för att den ska behållas i gott skick. Det finns en del som tyder på att det t.o.m. är nöd­vän­digt med mycket tung belastning på cirka 80 procent av 1RM (den vikt man klarar av att lyfta maximalt en gång) för att senvävnaden ska stärkas.

5. Immunförsvaret stärks

När du blir äldre minskar motståndskraften i ditt immunförsvar, men det finns studier som visar att du kan bromsa detta genom styrketräning. Du får gradvis starkare immunförsvar och blivit mindre mottaglig för infektioner. 

Läs originalartikeln här>>

Behöver du hjälp att komma igång? Tveka inte att kontakta någon av våra PTs.

Postad i: Träning | Taggar: | Kommentarer (0) | Visningar: (57)

Posta en kommentar